Visie

Leidraad tijdens ons werk

Visie

Ontdek hoe we streven naar kinderen die met zelfvertrouwen werken aan hun eigen ontwikkeling.

Wij begeleiden onze kinderen, in verbondenheid met hun omgeving tot zelfbewuste toekomstige wereldburgers, die verantwoordelijkheid voelen voor hun eigen ontwikkeling en groeien.


Op de Gerardus Majella school willen we:
samen met anderen…
dat het kind eigenaar is…
in een prettige omgeving.

samen met anderen…
De school is een centrale plek in het dorp, het zorgt voor verbinding. In samenspraak met ouders (en eventueel externe specialisten) wordt de beste manier van aanpak en ondersteuning gevonden. We zijn nieuwsgierig naar elkaar en waarderen elkaars inbreng.

dat het kind eigenaar is…
Wij willen dat alle kinderen betrokken zijn bij hun eigen ontwikkeling. Door ze inzicht te geven in hun eigen doelen en vaardigheden zullen ze meer betrokken raken. De leerkracht heeft hoge verwachtingen en een coachende rol.

in een prettige omgeving.
We volgen de sociaal-emotionele ontwikkeling nauwgezet. Hierdoor kunnen we tijdig interventies plegen om kinderen zelfvertrouwen te geven en/of te behouden.


Op de Gerardus Majellaschool streven we naar een veilige en positieve omgeving waarin kinderen zich gezien en gewaardeerd voelen. We investeren in goede relaties met de kinderen en werken samen met ouders om de ontwikkeling van elk kind te ondersteunen. We geloven in de kracht van positieve psychologie en het belang van veerkracht voor de toekomst van ieder kind. We betrekken de kinderen bij hun eigen ontwikkeling en volgen hun sociaal-emotionele ontwikkeling nauwgezet. De leerkracht heeft een coachende rol en werkt aan een goede relatie met de leerlingen. We hanteren heldere regels en routines en stellen grenzen met respect voor de wensen en behoeften van het kind. We streven naar een basisklimaat gericht op positiviteit, voorspelbaarheid en gedragsregulering voor alle leerlingen.

De pedagogische basishouding van onze leerkrachten en ondersteuners laat zich kenmerken door:

  • Nieuwsgierigheid naar de belevingswereld van kinderen
  • Sensitiviteit op het welbevinden van ieder kind en de groep in zijn geheel
  • Voorspelbaarheid in regels & routines
  • Positiviteit in taalgebruik en een respectvolle/neutrale houding jegens kinderen
  • Ondersteuning en/of begrenzing met oog voor de wensen en behoeften van het kind
  • Gedeelde verantwoordelijkheid

Onze kernwaarden

Betrokkenheid

Respect

Veiligheid

Ondersteuning

Verbondenheid

Eigenaarschap

Zelfvertrouwen

Onze visie op identiteit en levensbeschouwelijk burgerschap

Als katholieke basisschool hechten wij veel waarde aan onze katholieke identiteit en levensbeschouwelijk burgerschap. Wij geloven dat het belangrijk is om kinderen niet alleen kennis en vaardigheden bij te brengen, maar ook te begeleiden in hun ontwikkeling als mens, medemens en lid van de samenleving. Onze kernwaarden verbondenheid, verantwoordelijkheid, verwondering, veiligheid en nieuwsgierigheid vormen de basis van ons onderwijs en dragen bij aan het leren leven en samenleven met anderen op zinvolle wijze, met plezier en een waarde(n)vol resultaat voor de wereld van morgen. 

Wij zijn onderdeel van Stichting Catent en verbinden onze kernwaarden daarom ook aan de kernwaarden van onze stichting; Ruimte, Relatie, Respect en Vertrouwen zijn de wortels van ons bestaan. Wij willen dat kinderen zich gezien en gehoord voelen en dat zij leren omgaan met verschillen. Respect is voor ons een werkwoord, waarbij we omzien naar elkaar en de situatie vanuit het perspectief van de ander kunnen herzien. Door een gelijkwaardige relatie aan te gaan met iemand die je nodig heeft, groeit vertrouwen en wordt 1+1=3. Partnerschap vraagt om vertrouwen en verbondenheid, zowel met elkaar als met de wereld om ons heen. 

Daarnaast willen wij kinderen leren om veerkrachtig te zijn en om te gaan met tegenslag omdat wij de overtuiging hebben dat zij zo goed toegerust zijn op deelnemen aan de toekomstige maatschappij. Dit doen we door positiviteit en optimisme te voeden en kinderen leren dankbaar te zijn, te genieten en goed voor zichzelf en de ander te zorgen. Daarnaast willen we kinderen bewust maken van hun kwaliteiten en deze inzetten om doelen te bereiken. Door te leren omgaan met tegenslag en te vergeven, ontwikkelen kinderen veerkracht en een positieve mindset. 

 Wij willen kinderen ook ruimte geven voor levensvragen en zingeving. We willen kinderen laten kennismaken met verhalen, opvattingen, rituelen, symbolen, normen en gebruiken uit onze cultuur. Dit doen we respectvol en met ruimte voor andere perspectieven. We willen kinderen leren om te ontdekken wie ze zijn in deze wereld en hoe ze kunnen bijdragen aan een betere wereld. 

 Goed burgerschapsonderwijs gaat voor ons over het toerusten van kinderen om op basis van eigen idealen, maatschappelijke waarden en normen te functioneren in een democratische en diverse samenleving. Dit doen we door kinderen kennis en vaardigheden aan te bieden en hen te stimuleren om eigen opvattingen te ontwikkelen en een democratische houding te vormen. We willen kinderen leren om zich niet alleen in de huidige samenleving te handelen, maar ook andere mogelijke inrichtingen van de samenleving te verbeelden. Door kinderen actief aan de slag te laten gaan met onderwerpen die een spanning kennen tussen individuele en collectieve belangen of waarden, leren zij handelingsperspectieven te ontwikkelen en tot (nieuwe) inzichten, besluiten en oplossingen te komen. Zo stelt ons onderwijs kinderen in staat om zich voor te bereiden op hun toekomstige rol als burger en bij te dragen aan een betere wereld.
 

Als we letten op de manier waarop een leerkracht de kennis en vaardigheden overbrengt naar de kinderen, vinden we het van groot belang dat een leerkracht:

  • Interactief lesgeeft en zo de kinderen bij het onderwijs betrekt;
  • Onderwijs op maat geeft, waarbij hij/zij gevarieerde werkvormen hanteert (variatie werkt namelijk motiverend) en in de klas differentieert. De leerkracht brengt bewust en doelgericht verschillen aan in instructie, verwerking en leertijd binnen een groep. Dit op basis van onder andere de prestaties, het beheersingsniveau, de leervoorkeur, de interesse, de motivatie en het tempo van het betreffende kind;
  • Een kwaliteitsvolle (directe) instructie verzorgt;
  • Kinderen zelfstandig (samen) laat werken.

Wij willen kinderen een samenhangend geheel aan vaardigheden meegeven, zodat ze optimaal kunnen functioneren in de 21e eeuw. In de eerste plaats in het van belang dat kennis wordt overgedragen. Kennis is belangrijk en is altijd en overal voorhanden. Ten tweede vinden wij het belangrijk dat kinderen aan de hand van de aanwezige kennis leren te creëren, te construeren en dus te innoveren.

In de derde plaats is het een feit dat door de ontwikkeling van digitale middelen en media globale grenzen vervagen en het delen van kennis en het met elkaar (daarover) communiceren een steeds centralere rol speelt in onze (toekomstige) samenleving. Op onze school willen we daarom gericht aandacht besteden aan de 21e-eeuwse vaardigheden, te weten: Samenwerken, Communiceren, Kennisconstructie, ICT-gebruik, Problemen oplossen, Creatief denken en Planmatig werken.

De focus van onze school op de 21e-eeuwse vaardigheden heeft grote gevolgen voor de deskundigheid van de leraren, ons aanbod, onze middelen (digitale leermiddelen) en onze organisatie (de manier waarop wij lesgeven). Het laatste aspect vraagt ook om een doordenking van de rol van de leraar, de rol van het kind en de rol van de ouders/verzorgers.

Onze kernwaarden

Onze kernwaarden zijn terug te vinden in onze missie en visie.
De kernwaarden zijn: betrokkenheid, respect, veiligheid, ondersteuning, verbondenheid, eigenaarschap en zelfvertrouwen.

We streven ernaar dat alle kinderen met zelfvertrouwen werken aan hun eigen ontwikkeling:

  • Wederzijdse betrokkenheid en respect tussen kinderen, ouders en leerkrachten.
  • Het bieden van een veilige plaats aan een ieder die met de school verbonden is.
  • Ondersteuning voor alle leerlingen.

 Samen met anderen…

De school is een centrale plek in het dorp, het zorgt voor verbinding. In samenspraak met ouders (en eventueel externe specialisten) wordt de beste manier van aanpak en ondersteuning gevonden. We zijn nieuwsgierig naar elkaar en waarderen elkaars inbreng.

dat het kind eigenaar is…

Wij willen dat alle kinderen betrokken zijn bij hun eigen ontwikkeling. Door ze inzicht te geven in hun eigen doelen en vaardigheden zullen ze meer betrokken raken. De leerkracht heeft hoge verwachtingen en een coachende rol.

in een prettige omgeving.

We volgen de sociaal-emotionele ontwikkeling nauwgezet. Hierdoor kunnen we tijdig interventies plegen om kinderen zelfvertrouwen te geven en/of te behouden.


Ouderbetrokkenheid is essentieel voor het behalen van goede schoolresultaten. Een goede communicatie tussen ouders en de school komt de ontwikkeling van het kind ten goede.

Gerardus Majella is laagdrempelig in het contact met ouders. Voor en na schooltijd is er gelegenheid om bij de leerkracht een mededeling te doen of een vraag te stellen. Mocht het op dat moment niet gelegen komen of is er meer tijd nodig voor het bespreken van zaken, dan zal de leerkracht een afspraak maken voor een ander tijdstip.

Naast deze informele contactmomenten hebben we ook andere contactmomenten zoals de (facultatieve) ontwikkelgesprekken. Verder proberen wij als school op zoveel mogelijk manieren de ouders te informeren over onze visie, werkwijze en de actualiteit. We hebben verschillende manieren en documenten waarmee wij ouders willen informeren. Hieronder volgt een overzicht:

  • De website.
  • Elk jaar verschijnt er een activiteitenkalender waarop bijzondere schooldagen en activiteiten staan vermeld.
  • In de eerste weken van elk nieuw schooljaar wordt er een informatieavond gehouden voor elke groep. De data vindt u in de schoolkalender.
  • De weekkaart dat wekelijks per e-mail wordt toegezonden. Hierop worden alle uitnodigingen, mededelingen, enz. voor de komende schoolweek vermeld.
  • De schoolkrant.
  • De school heeft een Facebook pagina waarop allerlei activiteiten worden gepubliceerd. De naam van de pagina is Gerardusmajellaschool.

Op Gerardus Majella realiseren we ons dat ouderbetrokkenheid bij de school bij kan dragen aan goede schoolresultaten van uw kind. Een goede communicatie tussen ouders/verzorgers en de school komt de ontwikkeling van het kind ten goede. We stellen het dan ook op prijs als ouders/verzorgers ons op de hoogte houden van belangrijke gebeurtenissen thuis die van invloed kunnen zijn op het gedrag van uw kind op school.